Tento eshop používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie.

viac informácií
Súhlasím Podrobné nastavenia
Prijať zvolené cookies

Vybrať si zo širokej ponuky súprav hlavíc nemusí byť práve jednoduchá záležitosť. Práve preto sa Vám pokúsim tomto článku trochu pomôcť. Prvá a najdôležitejšia otázka znie, na čo budem tú, ktorú sadu potrebovať? Budem s ňou pracovať doma? V dielni či v práci? Budem si opravovať bicykel alebo auto? Auto mám osobné alebo niekoľko tonový nákladiak?

 

  Z odpovede na tieto otázky sa môžeme posunúť na voľbu vhodného rozmeru. Sady hlavíc sa zvyčajne ponúkajú v týchto rozmeroch a z toho vyplývajúcich intervalov veľkostí hlavíc:

 

¼“ – zvyčajne od hlavíc s rozmermi 4mm po 13mm (v niektorých prípadoch 14mm) teda po cca M10. Vhodné sú do domácnosti, k bicyklu ale aj do dielní pre prácu s jemnejšou mechanikou.

 

3/8“ – tu je rozsah zvyčajne od 6 do 24mm (do M16). Tieto sady pokrývajú najčastejšie rozmery závitových spojovacích prvkov, napriek tomu nie sú až tak časté. Ich univerzálnosť je však hlavným argumentom pre kúpu.

 

½“ – sady náradia sú prakticky najpoužívanejšie. Zvyčajne obsahujú hlavice od 10mm do 32 mm, v niektorých prípadoch až do 36mm (do M24).

 

¾“ – často označované aj ako „tankové“ sady. Najčastejšie sú v nich obsiahnuté hlavice od 18 až do 50mm. Majú výrazne striedmejšie príslušenstvo, ktoré sa obmedzuje na 1-2 nadstavce, račňu a vratidlo. Je to najmä kvôli hmotnosti takéhoto kufríka.

 

Kombinované, kde sú zvyčajne ¼“ a ½“ diely. Tieto sú veľmi vhodné v prípade, že Vaša činnosť zahŕňa širší záber montovaných dielov z pohľadu veľkostí spojovacích prvkov.

Pri voľbe veľkosti zároveň platí, že každá veľkosť je určená na konkrétne priemery závitov, resp. veľkosti hláv skrutiek a matíc. Samozrejme, vieme niečo preklenúť pomocou redukcií, ale tie sú tiež len vždy o jeden stupeň. Teda, ¼“ na 3/8“ a nie z 1/“ na ½“ a samozrejme ani naopak. Totiž, len veľmi ťažko by sme dostatočným momentom dotiahli spoj so skrutkou M14 račňou vo veľkosti ¼“. Každopádne, v prípade, že uťahujeme skrutkový spoj na zariadení, kde je výrobcom predpísaný moment utiahnutia, alebo sa jedná o drahšie či citlivejšie zariadenie, odporúčam použiť momentový kľúč. Tieto sa rovnako vyrábajú vo v horeuvedených veľkostiach a v zodpovedajúcich, výrobcom zadefinovaných, rozpätiach uťahovacích momentov.

 

   Ďalší z dôležitých parametrov je voľba súpravy podľa materiálu, z ktorého sú jednotlivé diely vyrobené. Dnes už, prakticky minimálnym, štandardom je CrV, teda chróm-vanádiová oceľ. Diely vyrobené z tejto ocele sú dostatočne pevné pre ručné využitie ale nie sú vhodné na použitie v kombinácii s rázovými uťahovákmi. Vyššia úroveň materiálov je CrMo, teda chróm-molybdénová oceľ alebo zliatina označovaná S2. Obe tieto ocele majú veľmi vysokú tvrdosť a diely z nich sú pevnejšie a odolnejšie voči opotrebeniu a korózii.

 

   Koľko dielov by mala sada mať? Mohli by sme povedať, že čím viac, tým lepšie, ale ak nie všetko využijeme plytváme jednak zdrojmi pri nákupe a tiež fyzickou námahou pri prenášaní. Na druhú stranu, sami určite poznáte, ten pocit, keď pri rozoberaní auta zistíte, že žiadna hlavica, alebo bit vo Vašej sade nie je vhodná na uvoľnenie nevyhnutného dielu.

Posledná, ale určite nie pri rozhodovaní, by mala byť otázka kvality. Na trhu nájdeme mnoho rôznych výrobcov a aj výrobkov v rôznych kvalitatívnych triedach. Tie lacné nás zvyčajne skúšajú „ohúriť“ množstvom dielov, prípadne nízkou cenou, ale vždy by sme mali mať na zreteli, že s tou súpravou budeme pracovať často v náročných podmienkach a budeme od nej očakávať aj zodpovedajúci výkon. Poškodená račňa, prasknutá hlavica, alebo zle navrhnutý výrobok, s ktorým máte robiť dlhšiu dobu, Vám na pohode a produktivite určite nepridá.

 

Prajem šťastnú voľbu a ak by ste pri výbere potrebovali poradiť, sme Vám plne k dispozícii.

 

JONNESWAY.SK