Pri voľbe veľkosti zároveň platí, že každá veľkosť je určená na konkrétne priemery závitov, resp. veľkosti hláv skrutiek a matíc. Samozrejme, vieme niečo preklenúť pomocou redukcií, ale tie sú tiež len vždy o jeden stupeň. Teda, ¼“ na 3/8“ a nie z 1/“ na ½“ a samozrejme ani naopak. Totiž, len veľmi ťažko by sme dostatočným momentom dotiahli spoj so skrutkou M14 račňou vo veľkosti ¼“. Každopádne, v prípade, že uťahujeme skrutkový spoj na zariadení, kde je výrobcom predpísaný moment utiahnutia, alebo sa jedná o drahšie či citlivejšie zariadenie, odporúčam použiť momentový kľúč. Tieto sa rovnako vyrábajú vo v horeuvedených veľkostiach a v zodpovedajúcich, výrobcom zadefinovaných, rozpätiach uťahovacích momentov.
Ďalší z dôležitých parametrov je voľba súpravy podľa materiálu, z ktorého sú jednotlivé diely vyrobené. Dnes už, prakticky minimálnym, štandardom je CrV, teda chróm-vanádiová oceľ. Diely vyrobené z tejto ocele sú dostatočne pevné pre ručné využitie ale nie sú vhodné na použitie v kombinácii s rázovými uťahovákmi. Vyššia úroveň materiálov je CrMo, teda chróm-molybdénová oceľ alebo zliatina označovaná S2. Obe tieto ocele majú veľmi vysokú tvrdosť a diely z nich sú pevnejšie a odolnejšie voči opotrebeniu a korózii.
Koľko dielov by mala sada mať? Mohli by sme povedať, že čím viac, tým lepšie, ale ak nie všetko využijeme plytváme jednak zdrojmi pri nákupe a tiež fyzickou námahou pri prenášaní. Na druhú stranu, sami určite poznáte, ten pocit, keď pri rozoberaní auta zistíte, že žiadna hlavica, alebo bit vo Vašej sade nie je vhodná na uvoľnenie nevyhnutného dielu.
Comments (0)